Nederland, vakantieland!

Tijdens het Hemelvaartsweekend in mei trokken mijn vriend en ik over de noordelijke landsgrens voor een weekendje weg. Er stond mij heel wat nieuws te wachten: het zou namelijk mijn eerste, échte vakantie zijn in Nederland! Eens gearriveerd, aanschouwde al gauw ik de pracht die het land van onze noorderburen als vakantiebestemming te bieden heeft. Volgens Marco zijn de meeste dromen bedrog, maar deze droom is het zeker en vast niet. Nederland is dromerig mooi!

Nederland, vakantieland? Absoluut! ☀️

Mijn allereerste trip naar Nederland

En zo vertrok ik voor de allereerste keer in mijn jonge leven op mini-vakantie naar Nederland. Joepie! Ik had er geen idee van wat mij te wachten stond, maar ik wist 100 % zeker dat ik deze nieuwe ervaring met open armen zou ontvangen en het hele weekend mijn beste beentje zou voorzetten! En dat beste beentje voorzetten mocht ik gerust redelijk letterlijk nemen, want één van de activiteiten die we op onze bestemming gingen doen, was een gezellige fietstocht langs de Zeelandse vlaktes. Spannend!

Samen met mijn schoonfamilie

Je hebt het vast al door: ik zeg ‘we’, omdat ik niet alleen (met mijn vriend) naar Nederland ben afgezakt, maar samen met de ouders van mijn vriend, diens zus en haar vriend. De familie van mijn vriend hecht enorm veel belang aan familiale samenhorigheid, en samen op reis gaan, wel, dat is een jaarlijkse traditie. Dit weekendje weg paste dus ook perfect in het plaatje. Een tweedaagse trip naar Nederland bleek bovendien de ideale manier om er de verjaardag van mijn schoonmoeder te vieren. Zo genereus als mijn schoonouders zijn en met een hart van goud, trakteerden ze ons op dit weekendje weg! En ik moet toegeven, het deed ontzettend veel deugd om mijn gedachten te kunnen verzetten en om even – ook al was het maar voor 2 dagen – weg te zijn van alle stress die onze nieuwbouwwoning met zich meebrengt. Een welgemeende dankjewel!

Een wip ver

Naast het feestelijke karakter van dit uitje bleken ook de weergoden ons goedgezind te zijn. Tijdens het Hemelvaartsweekend was het namelijk prachtig weer! De zon straalde, er was geen wolkje aan de hemelblauwe lucht en het was heerlijk warm: ideaal weer om op weekend te gaan! Van regen was er dus alleszins geen sprake! De paraplu konden we gelukkig thuis laten en ook de regenjas moest niet ingepakt worden.

Zonnig gepakt en licht gezakt waren we klaar om de baan op te gaan. Met de fietsen achterop de auto vastgemaakt en met onze zonnebril op de neus vertrokken we die zaterdagochtend richting Kortgene, Zeeland in Nederland. Ver is Zeeland helemaal niet: vanuit Brugge is het ongeveer anderhalf uurtje rijden met de wagen. Je staat er dus in no time!

Verblijf goedgekeurd!

Omdat we met 6 personen reisden en de één al wat meer bagage mee had dan de ander, hadden we geen andere keuze dan met 2 aparte wagens te rijden naar Kortgene. Mijn vriend en ik reden apart en vertrokken iets later dan zijn familie. Ik moest die ochtend nog snel naar de fietsenwinkel om een nieuw fietszadel en mijn vriend had nog een nieuwe draadloze kilometerteller voor zijn fiets nodig, want zijn vorige had het net begeven…

Mijn schoonfamilie arriveerde wat eerder op de eindbestemming dan mijn vriend en ik en hadden reeds ingecheckt in het hotel in Kortgene, het kleinste en gezelligste dorpje dat ik ooit heb gezien! Nieuwsgierig als we waren, liepen we snel naar onze hotelkamer om te zien wat die te bieden had. Toen we de kamer binnen gingen, merkten we al snel dat die nog maar recent vernieuwd was. De badkamer, uiterst klein, maar fijn, was erg modern uitgedost en onze slaapruimte had ook alles wat we nodig hadden (zelfs een tweede lavabo!). Ik had er een goed gevoel bij: in deze hotelkamer ging ik slapen als roosje!

Op de agenda…

Maar genoeg geïnspecteerd en gedroomd! Er stond die namiddag nog een boeiende en sportieve activiteit op het programma: een fietstocht langs de Zeelandse vlaktes. De tocht die we oorspronkelijk wilden afleggen, konden we helaas niet volledig afwerken, omdat we te laat waren vertrokken. Hierdoor hebben we een kleinere, maar zeker niet minder plezante, route afgelegd. We fietsten langs bebloemde velden, op verzorgde fietspaadjes, door bossen, voorbij de jachthaven en ontmoetten zelfs ezeltjes op onze weg! Deze fietstocht resulteerde in een aangename inspanning én ontspanning! Meer over deze activiteit vertel ik je in een volgend artikel!

Die zomerse avond brachten we samen door en dineerden we gezellig op het terras van een restaurantje niet ver van het hotel. Mijn schoonmoeder kon er helaas niet meer bij zijn, omdat ze ziek was geworden tijdens de fietstocht.

De volgende dag ontwaakten we met het gekakel van de kippen. We moesten vroeg uit de veren, omdat deze ochtend er een nieuwe, leuke en wederom sportieve activiteit gepland stond in de agenda: een boottocht op het Veerse Meer. Mijn vriend was in zijn nopjes: met een boot varen – ook al is het maar een bescheiden motorbootje – is één van zijn favoriete dingen om te doen. Het was dan ook niet meer dan logisch dat hij vaak aan het roer stond als een echte kapitein! En ik moet zeggen: hij vervulde zijn rol echt fantastisch! Hoe we deze boottocht ervoeren, lees je binnenkort allemaal in een apart artikel gewijd aan  deze leuke beleving!

De laatste uurtjes van ons weekendje weg spendeerden we in Veere, een historisch stadje gelegen aan het Veerse Meer. Tegenwoordig is Veere een bloeiende toeristenstad met een indrukwekkende jachthaven. Een must voor alle bootliefhebbers! In een apart artikel over Veere lees je meer over ons bezoek én vertel ik je ook waarom dit stadje zo belangrijk was voor Schotland in de 16de eeuw.

Na dit uitstapje vertrokken we met de wagen terug richting onze thuishaven, nog steeds mijmerend over het mooie weekend en alweer verlangend naar onze volgende vakantie naar Nederland.

Nederland, vakantieland? Absoluut! ☀️

***

Dit artikel is onderdeel van de reisreportage over ons weekendje weg naar Nederland. Gedurende de maand augustus publiceer ik blogposts gewijd aan deze trip. Bekijk dus zeker en vast  je mailbox of meld je snel aan en mis geen enkele post!